Print
Curricular Units

Introduction to Museology

 

1st Cycle


Learning outcomes of the curricular unit:
Sufficient understanding and scientific competence in the analyses of the main problems and concepts of the modern museology. To teach a set of theoretical and practical concepts that allow the student the ability to understand specificities and cultural relevance of the museums in contemporary society, in international and Portuguese contexts. Case studies of museological pratices are intended to think critically on the contemporary museum and its main preoccupation, communication. Student should be able to understand and manage basic concepts as such heritage and its conservation in museological context, the concept of Museum, its evolution and its relevance in contemporary cultural experiences, language and museum communication. To understand the Museum as a fundamental part of cultural communication strategy that evolves and increases exponentially in complexity.

Syllabus:
1.Contemporary Museology Concepts: Object and Objectives.
2.The Museum Theory. What are museums for? Safeguard Heritage, History and Culture.
3. Communication within the Museum: Characteristics and main issues regarding the construction of a museological discourse. Communication of the collection and the identity of the museum.
4. Discourses, ways and cultural manipulations. Type(s) of contemporary museum. Conceptualization and praxis.
5. The Museum in contemporary society, from tourism to marketing.
6. The museum institution in Portugal. From origins to actuality. Key issues and new solutions.
7. Management and organization of a Museum. Functionality and programming of the museum exhibition.
8. The constitution of the collection. Studying collecting and provenance.
9. The organization of the exhibition space and main aspects of contemporary museography. The temporary exhibition.
10. Cultural and educational action of Museums. The Museum and the community in the new millennium.

Teaching methodologies:
Expositive classes with both a theoretical and practical components, using audiovisual mediums in every lecture. Theoretical and practical analysis of world  museums and its practices, with special focus on problems on museological languages and its impact on the general public already studied by the teacher.

Selected Bibliography:
CARBONELL, B. M. (ed.), 2009. Museum studies: an anthology of contexts, Blackwell.
COSTA, P. F. (ed.), 2009. Museus e património imaterial: agentes, fronteiras, identidades, IMC. 
AMBROSE. T., PAINE, C., 1993. Museum Basics, Routledge.
AMSEL, E., GOODWIN, L., 2004. "Making Meaning Together: Family Literacy and Museums", Reading the World: Museums and Literacy Journal of Museum Education, 29 (1), pp. 19-23.
DUFRESNETASSÉ, C., (éd.), 1998. Évaluation et éducation muséale: nouvelles tendances, ICOMCECA.
FINN, D., 1985. How to visit a museum, Harry N. Abrams. 
HENDON, W., 1979. Analyzing an Art Museum, Praeger Publishers. 
HOOPER-GREENHILL, E., 1995. Museum, media, message, Routledge.
______, 2006. Museums and the interpretation of visual culture, Routledge.
MENDES, J., 2013. Museus e educação: estudos do património, Imprensa da Universidade de Coimbra.
ROQUE, M., 2011. O sagrado no museu: musealização de objectos do culto católico em contexto português, Universidade Católica Editora.
 


Objectivos de aprendizagem:

Conferir competência científica suficiente para a compreensão das principais questões culturais e científicas subjacentes à moderna museologia. Disponibilizar um conjunto alargado de conhecimentos sobre as especificidades e a importância cultural dos museus na sociedade contemporânea, em contexto internacional e em Portugal. Através da análise de casos concretos de práticas museológicas pretende-se refletir sobre o Museu contemporâneo analisando uma das suas preocupações essenciais, a comunicação. O discente deve compreender e manejar conceitos basilares como os de património em ambiente museológico e sua conservação, o conceito de Museu, sua evolução e a sua importância na fruição cultural contemporânea, linguagem e comunicação museológica. Entender o museu como parte integrante de uma estratégia de comunicação cultural que evolui e que se incrementa exponencialmente em complexidade.

Conteúdos programáticos:
1. Conceitos de Museologia contemporânea: Objecto e objectivos;
2. A teoria do Museu. Para que servem os museus? História, cultura e património salvaguardado.
3. A comunicação no âmbito do Museu, características e principais questões referentes à construção de um discurso museológico. A comunicação do acervo e da identidade do museu.
4. Discursos, vias e manipulações culturais. Tipologia (s) de Museu contemporâneo. Conceptualização e praxis.
5. O Museu na sociedade contemporânea, do turismo ao marketing.
6. A instituição museológica em Portugal. Das origens à actualidade. Principais problemas e novas soluções.
7. Gestão e organização de um Museu. Funcionalidade e programação do espaço museológico;
8. A constituição do acervo. O colecionismo e o estudo das proveniências.
9. A organização do espaço expositivo e principais aspectos da museografia contemporânea. A exposição temporária.
10. Acção cultural e educativa dos Museus. O Museu e a comunidade no novo milénio.

Metodologias de ensino:
Aulas expositivas com componente teórica e prática, com recurso sistemático a meios audiovisuais em todos os tempos lectivos. Análise personalizada teórica e prática de obras de arte (arquitectura, pintura, escultura e artes decorativas) dos períodos cronológicos em estudo, com especial incidência em problemáticas museológicas já estudadas pelo docente. 

 

Docente
Fernando Grilo