Curricular Units
History of Comparative Art
1st Cycle
Learning outcomes of the curricular unit:
To acquire basic knowledge about the evolution of the visual arts throughout history in a global and compared perspective. To interpret the similarities and differences between the visual arts created in different civilizations, both in synchronic and diachronic terms, involving the formal, iconographic and functional aspects of the works of art. To understand the process of formation of the artistic canons and its importance to the diversity of artistic creation in different civilizational areas. To acquire skills in the field of art history literature, in order to deepen, autonomously, knowledge treated in an introductory way in this CU.
Syllabus:
1) Introduction.
2) The visual arts in pre-history: societies of hunters-gatherers; Neolithic societies.
3) The visual arts in the first civilizations.
4) The visual arts in the Iron Age.
5) Art and artistic literature in Classic Greece and Ancient China.
6) The visual arts in two major empires: Imperial Rome and Qin/Han China.
7) Art and religion: Buddhism, Hinduism, Christianism.
8) European Medieval Art.
9) Pre-Colombian art: Mayas; Aztecs; Incas.
10) The recovery of the Greco-Roman canon in the European culture of the Renaissance and Post-Renaissance.
11) Hybridization in the visual arts during the ?early globalization?.
12) The major artistic canons of the last millennium: Western, Islamic, Chinese.
13) The crisis of the classic/figurative paradigm in Western art: modern and contemporary art.
14) The globalization of the modernist and contemporary artistic paradigms. Case studies: China and Persia.
Teaching methodologies:
Theoretical / expositive lectures, always with the participation of students through spontaneous questions and comments or under request of the teacher. Practical analysis of works of art. Distribution of power points and study materials through the webpage of the teacher.
Grades: two tests.
Bibliography:
BELTING, H., 2011. Florence and Baghdad. Renaissance art and Arab science. Harvard U. Press.
BLOOM, J., BLAIR, S., 2003. Islamic Arts. Phaidon.
CLUNAS, C., 2009. Art in China. Oxford U. Press.
FOSTER, H., et al., 2012. Art Since 1900. Thames & Hudson.
GOMBRICH, E., 2008. Story of Art. Phaidon.
HEINICH, N., 2014. Le paradigme de l?art contemporain. Structures d?une révolution artistique. Gallimard.
HONOUR, H., FLEMING, J., 2009. A World History of Art. Laurence King.
IRWIN, R., 1997. Islamic Art in Context: Art, Architecture and the Literary World. Harry Abrams.
JANSON, H., 2010. A Nova História da Arte de Janson. F. C. Gulbenkian.
KAUFMANN, T., 2004. Toward a Geography of Art. The University of Chicago Press.
KESSLER, H., 2004. Seeing Medieval Art. Broadview Press.
MITTER, P., 2001. Indian art. Oxford U. Press
LORBLANCHET, M. 2009. As Origens da Arte. DGPC.
SULLIVAN, M. 1996. Art and Artists of Twentieth-Century China. University of California Press.
Objectivos de aprendizagem:
Adquirir conhecimentos básicos sobre a evolução das artes plásticas ao longo da História, numa perspetiva mundial e comparada. Interpretar as semelhanças e as diferenças entre as artes plásticas criadas em diferentes realidades civilizacionais, tanto em termos de sincronia como de diacronia, envolvendo os aspetos formais, iconográficos e funcionais das obras de arte. Compreender o processo de formação dos cânones artísticos e a sua importância para a diversidade da criação artística em diferentes áreas civilizacionais. Adquirir competências no domínio da bibliografia da História da Arte, de modo a poder aprofundar, autonomamente, os conhecimentos tratados de forma introdutória nesta UC.
Conteúdos programáticos:
1) Introdução.
2) As artes plásticas na pré-história: sociedades de caçadores-recolectores; sociedades neolíticas.
3) As artes plásticas nas primeiras civilizações.
4) As artes plásticas na era do ferro.
5) A arte e a literatura artística na Grécia Clássica e na China antiga.
6) As artes plásticas em dois grandes impérios: Roma Imperial e China Qin/Han.
7) Arte e religião: budismo, hinduísmo, cristianismo.
8) Arte medieval europeia.
9) Arte pré-colombiana: maias; astecas; incas.
10) A recuperação do cânone greco-romano na cultura europeia do renascimento e pós-renascimento.
11) A hibridização das artes plásticas na ?primeira globalização?.
12) Os principais cânones artísticos do último milénio: ocidental, islâmico, chinês.
13) A crise do paradigma clássico/figurativo na arte ocidental: arte moderna e arte contemporânea.
14) A globalização dos paradigmas modernista e contemporâneo. Estudos de caso: China e Pérsia.
Metodologias de ensino:
Aulas expositivas, teóricas, sempre com a participação dos alunos através da formulação de perguntas e comentários, livres e espontâneos ou sob solicitação do docente. Análise prática de obras de arte. Distribuição de power points e materiais de estudo através da página web do docente.
Avaliação: dois testes.
Docente
Luís U. Afonso
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